OM KURSET

Tine Busk tegne- og malekurs i utlandet: Portugal

Vi jobber ofte på strandterrassen – enten i solen eller i skyggen

LEK, TILSTEDEVÆRELSE OG Å LÆRE Å SE

Disse kursene er laget for å stimulere tegne- og malegleden, mestringen og nerven i tegningen/maleriet.

I vår verden har prestasjon og konkurranse sneket seg inn på så og si alle nivåer og i alle aktiviteter. Min erfaring gjennom mange studier er vi kan leke oss til så mye, og oftest til bedre resultater enn ved å presse oss, særlig hvis vi får utforske konsentrert med meningsfulle oppgaver.

Tegning og fargeforståelse handler mye om å lære å se. Jeg vil gi oppgaver som gjør det lettere å se uten å bli forstyrret av det hodet forteller oss, for logikken kommer ofte til kort når det gjelder tegning og maling. Vi bruker flere sanser enn bare synet når vi jobber med kunst, dette blir det særlig lagt vekt på i noen av temaukene.

Tilstedeværelsen i streken gir nerve til tegningen. Denne går hånd i hånd med tilstedeværelsen i livet: Nytelsen ved å sitte på en strand og prøve å blande frem fargen på himmelen, gleden over å ha skapt et ansikt som blunker lurt til deg. Når vi tegner og maler, er det et samspill mellom fingre og øyne og deler av hjernen som av mange oppleves som den rene meditasjon.

Denne fordypningen, hvor mange opplever at tidsforståelsen skrus av (fordi den andre hjernehalvdelen får slippe til) gir et stort rom for vekst og mestring.

“Nysgjerrighet er kjærlighetens fingre”, (Susanne Laberg)

Nysgjerrighet og diskusjoner rundt fargepalett og komposisjon gir forståelse som gradvis trekkes med inn i bildene og forsterker uttrykket. Gode materialer og utforskning av ulike teknikker er også en viktig del av tegne- og malegleden. Ikke minst tegnedagboken gjør tegning og maling til en uhøytidelig livgivende del av hverdagen – mer om tegnedagboken HER.
(Les mer om materialene vi bruker HER)

Tine Busk. Tegne- og malekurs i utlandet: Portugal

Å finne et riktig godt sted er med på å gi den store tegne- og malegleden.

Tine Busk, tegne- og malekurs i utlandet: Portugal

Et av verdens eldste oliventrær, det er en opplevelse å tegne det

.

MÅLGRUPPE

ULIKE NIVÅER – ALLE ALDRE
Kurset er for voksne, og deltakerne har vært fra atten til åttitre år.
Det er kurs både for nybegynnere, for øvede og for tidligere kursdeltakere (se nedenfor).

Fargestudier og ekspressiv eksperimentering side om side

Fargestudier og ekspressiv eksperimentering side om side

odaoggruppenpersp

Deltakerne var fra tjue til åtti år gamle – noe som gir en god dynamikk og høy trivsel

Å finne seg et lunt sted med utsikt til noe vakkert å tegne gir ro og fordypelse

Å finne seg et lunt sted med utsikt til noe vakkert å tegne gir ro og fordypelse

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
KJERNEKURS:
Det vil være kjernekurs for både uøvede og øvede. Noen øvelser er de samme for begge gruppene, andre er nivåtilpasset.

Både nybegynnere, billedkunstnere og kunstlærere har gitt tilbakemelding om at tilpasningen fungerer godt og at oppgavene endrer måten de tidligere har tegnet og malt på.

TEMAUKE:
Mange kursdeltakere kommer tilbake og ønsker å lære mer. For dem er det mulig å utvikle seg innen et tema det ene året (f.eks. akvarell) og et annet det andre året (f. eks. arbeide med sin kunstneriske egenart).

ANBEFALT FORLØP:

    1. 1. uke: Kjernekurs, enten for begynnere eller viderekomne

2. uke/år: Enten Temauke eller Kjernekurs for øvede. Flere velger også å gå Kjernekurs for begynnere om igjen.

Fra 3. uke man deltar: Temauke

En kan når som helst delta på Kjernekurset om igjen hvis det er ønskelig.

For organisering av undervisningen, se HER

.

KJERNEKURS OG TEMAUKE

Ved å bruke blyanten på ulike måter, får stammen og bladene helt ulik karakter

Ved å bruke blyanten på ulike måter, får stammen og bladene helt ulik karakter

KJERNEKURS*
Kjernekurset gir deg en viktig kjerne av kunnskap, erfaring og forståelse – enten du er nybegynner eller øvet. Der har jeg, som pedagog, valgt oppgaver som gir et fundament med bredde og dybde. Det  gir en grunnleggende tilnærming til tegning og maling som uttrykksform, men også tilnærmingsmåter som kan føre med seg store endringer. Ved hjelp av spennende og varierte oppgaver øker mestringsevnen. Jeg tilpasser oppgavene etter individuelle behov. Noen av oppgavene vil være de samme for uøvede og øvede, fordi de er gode øvelser selv for erfarne kunstnere. Andre øvelser er klassisk innlæringspraksis og finner bare sted på kurset for uøvede.

Kjernekurset består av tegning og maling og koblinger mellom disse.  De konkrete øvelsene og målsettingen med dem er i korte trekk:
– Øvelser som styrker en trygg strek
– Oppgaver med ulike fokus som øver opp synssansen
– Perspektiv gjennom erfaring og drøftinger med litt teori
– Fargelære gjennom styrt erfaring  (for uøvede)
– Stofflighet og karakter
– Variasjon i bruken av hånd og materiale
– Skygge
– Bevissthet om hva du vil fortelle i bildet

Tine Busk er lærer på Kjernekurset, og det foregår på norsk. Når det går et temakurs parallelt den samme uken, vil det kunne være innslag av den engelsktalende gjestelæreren. Det vil ikke være nødvendig å beherske engelsk for kursdeltakerne. Kurset inneholder også en ekskursjon – se HER
Om formen på undervisningen – se HER

* Kjernekurset tilsvarer tidligere Basiskurs. Jeg endret navnet fordi «kjerne» er mer dekkende for substansen og dybden i en del av øvelsene.

IMG_2657

Ulik måte å bruke pensel, vann og tid på, utgjør store forskjeller i akvarell

Konsentrasjon og fordypelse - noe av det vakreste vi har

Konsentrasjon og fordypelse – noe av det vakreste vi har

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.

Elevarbeid fra Joãos undervisning. Et løsere uttrykk: penn og akvarell

.
TEMAUKE
Hver Temauke bygger på Kjernekurset på ulike måter. Hver uke har sitt tema og fokuserer på ulike aspekter ved det å tegne og male. Gjestelærerne vil sette sitt preg på disse ukene med sine ressurser som jeg ønsker at dere skal få glede av i rikt monn.
En del av konseptet for kurset er at deltakerne får kontakt med portugisiske kunstnere og pedagoger av høy kvalitet. Dette er noe som beriker kontakten med en annen kultur i tillegg til å kunne gi kurset mer bredde og flere dimensjoner. Kursdeltakerne har satt pris på dette fordypende innslaget i portugisisk kultur, der utvekslingen mellom landene blir sterkere.

Temaukene vil i større grad bli ledet av portugisiske gjestelærere. Mye av undervisningen vil derfor foregå på engelsk. Vi har en dynamisk undervisningsform der det er plass til oversettelser og at elever hjelper hverandre, derfor er det ikke et absolutt krav om å beherske engelsk. Snakk med meg hvis dette er en utfordring.
.
.
.
.

Temauken inneholder også en ekskursjon – se HER .
.
.
.
.
.
.

TEMA 2023

Elevarbeid fra Sandras undervisning

Uke 41 – 2023: «Colours of atmosphere» med Sandra Ramos
På kurset vil farger undersøkes fra mange ulike vinkler og med ulike materialer. Stemninger og lys fanges også med tegneredskaper og raske bevegelser. Sandra tar dere med i det raske og det langsomme.

Hva skjer i skyggene?

Hvordan nærme seg tegning av kropp?

En spennende variasjon av materialer inngår – både akvarell og akryl. Ulike teknikker kan også åpne for nye uttrykk. Deler av kurset består av klassisk tegne- og akvarellundervisning, som så kontrasteres av frigjørende øvelser og utviklende arbeid med stor grad av personlig utfoldelse. Når Sandra underviser, kan det tidvis virke som om hun tryller.
.
.
.
Temauken inneholder også en ekskursjon – se HER .

Elevarbeid fra Mários kurs 2019

.

VARIERTE UTTRYKK

Abstrakt eller figurativt, jeg vil støtte kursdeltagerne i å finne sin måte og sitt uttrykk:  De fleste oppgavene vil ta utgangspunkt i hva vi ser, men hvor figurativt eller abstrakt uttrykket blir, kan variere hos kursdeltakerne.  Selv arbeider jeg med begge og er åpen for at noen velger en mer abstrakt vinkling enn jeg legger opp til.

Her viser jeg en del eksempler på hvordan kursdeltakerne har arbeidet med ulike uttrykk:

De lette, raske, litt slurvete strøkene som sitter

De lette, raske, litt slurvete strøkene som sitter

Hvor lite kan man fortelle og likevel få det sagt?

Hvor lite kan man fortelle og likevel få det sagt?

Abstrakt og ekspressivt

Abstrakt og ekspressivt

Fang øyeblikket! De raske, enkle skissene har spontaniteten i seg

Fang øyeblikket! De raske, enkle skissene har spontaniteten i seg

Å få frem stoffligheten

Den samme kirken som over - når man fordyper seg

Den samme kirken som over – når man fordyper seg

Å tegne med tusj

Hun påsto hun ikke kunne tegne og male. For en vakker tolkning av broen

Hun påsto hun ikke kunne tegne og male. For en vakker tolkning av broen!

Skyggene gir formene

Skyggene gir formene

myraktig

Når man lar akvarellen gjøre jobben

Å gi seg friheten

Å gi seg friheten

Kull er et godt materiale til skyggeøvelser

Kull er et godt materiale til skyggeøvelser

En forskers vakre studier

En forskers vakre billestudier

Med lekne, spontane, raske bevegelser kan en natt som denne plutselig tre frem

Med lekne, spontane, raske bevegelser kan en natt som denne plutselig tre frem

Som en Munchs skisse av et tre?

Som en Munchs skisse av et tre?

Det gamle, gamle treet. Kulltegning

Å studere og blande fargene

Vi bruker bare tre farger og hvit. For en glede det gir å kunne blande alle sjatteringer selv!

Kommenter

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s